pátek 5. října 2012

Křížalení

Sušená jablka u nás dřív moc nejela.
Dokud jsem na radu kamarádky nezačala sušit jablíčka oloupaná a nakrájená na měsíčky.
V troubě  usušená doslova do  křupava.
A zřejmě právě ta křehká křupavost v kombinaci s onou úžasnou podzimní vůní po celém domě, bude mít na svědomí to, že na zimu křížalek už moc nezbude....
Jen těch pár kulatých, "parádních", usyslených na vánoce.





A aby nepřišla nazmar i kůra z jablek, přihodila jsem ji při sušení do trouby ke křížalkám. Je z ní pak výborný jablečný čaj.
Aspoň něco na zimu, když už ty křížaly zmizely...

Ještě drobný fígl.
Pokud chcete, aby uprostřed křížalek byla hvězdička i na těch částech jablka, kde se normálně netvoří (myslím tím blíž ke stopce a pod.), tak si pomozte malou vykrajovačkou. Po usušení budou všechny dílky jeden jako druhý.
A jeden postřeh na závěr -  ta oloupaná kolečka se méně kroutí než ta se slupičkou.




Dny voňavé nejen od jablek přeju Vám všem.





8 komentářů:

Michaela řekl(a)...

Jani, skvele. A na kolik a jak dlouho v troube maji jablka zustat? Dekuji

Lenka řekl(a)...

Tak...Nechtělo se mi, ale asi taky začnu sušit. :o) To je v zimě prima zobání, že? :o)

Katka řekl(a)...

Tak já minulý týden sušila hrušky a už jsou taky pryč :-))) V pondělí mi kolegyňka doveze švestky - ty jsou taky dobrý sušený... Ještě, že tu sušičku mám :-))

MIAU řekl(a)...

Mńám, Mňáááám! Babi taky každý rok suší, ale do Vánoc ji obvykle skoro všecko spořádáme:-) Miluju žížaly (říkali jsme jim tak jako malí a zůstalo nám to:-)
Jen škoda, že mi z noťasu nevede nějaká roura, která by mi tu vpustila tu vaši jablíčkovou vůni:( Hvězdičková vychytávka je taky super! vyzkoušíme:-)!!!

Korfela řekl(a)...

Jani .. letos u nás budou hruškové křížaly ... ;-)

Berunko ... to voní celý byt ...

Jana Cingr řekl(a)...

Míšo, ahoj :o)
Hele, no já je oloupu, nakrájím na tenší měsíčky a dám na plech na pečící papír. Neskládám, dávám jen halabala, protože v průběhu sušení je prohrabuju. (vlastně skládám - ty ozdobné kulaté). A pak když mám trobu plnou, zapnu na 100°C a suším, dokud nekřupou. Nechávám pootevřenou troubu. Většinou to trvá tak půl dne. Mám horkovzdušnou trobu.
Ve finále to vyjdeš co do elektriky stejně jako sušička, možná spíš i líp, protože jich suším hodně naráz.

Leni, začni, :o) a já s k vám přihasím v zimně :o)). Pokud neudělám ještě jednu várku a neschovám, tak jsme bez křížal.

Kačenko, švestky... MŇAM! Letos u nás není ani švestička...

Veru, s tou rourou jsi mně pobavila :o)... ovšem podotýkám, že ne vždycky to u nás voní.... :o)

Leni, tak hruškové musí být luxus... Ty u nás snad ještě nikdy neproběhly... Jet letos do Palčic, tak tě začnu ukecávat na ochutnávkový vzorek..:o)

Monika řekl(a)...

:-), zkusíme, díky za nápad.

WITH LOVE řekl(a)...

Nádhera, milujem prírodné materiály...náš stromček to sú sušené pomaranče, medovníky, šité srdiečka a vyzerá to tak, že vďaka vám aj takého krásne sušené jablká...vďaka Z.Z.