sobota 4. srpna 2012

Ať žijí rytíři!

Tahle story začala o naší letošní červnové "svatební cestě". (Svatbu jsme tedy měli před 9 lety, a náš víkendový výlet jsme jako "svatební" nazvali proto, že to bylo poprvé za 9 let, co jsme byli někde sami bez dětí.)
Z téhle cesty jsme děckám dovezli z Hukvaldského hradu dřevěné kuše pro kluky a dřevěnou lžíci pro Mariánku. A pak už se začalo doma mluvit o středověku, rytířích a taky Kročatama milovanému seriálu "Ať žijí rytíři".
Zkrátím elaborát o důvodech a průběhu vzniku tohoto rytířského oblečení pro děcka. Předpokládám, že ty vaše umí loudit taky....když se jedná o něco, co mají rády....

Takže průvodce po našem ministředověku - obrazem:


Většina použitého materiálu je "co dům dal". Spodní bílé košilky jsou z tenoučkého chladivého lnu, kamaše jsou z úpletu, Matýskova hnědá vrchní halena je zase lněná. Na vázání jsem použila stoleté zbytky kožených šňůrek a nějaké nevyužité letité tkaničky do bot. Mariánčiny vrchní šaty jsou z brokátového závěsu ze sekáče. Za hubičku jsem tak kdysi koupila materiál na poštáře, Mariánčin první kroj a ještě zbylo na "rytířské" šaty.
Obleky jsem jim šila tak, aby šly převážně použít i na běžné nošení: V lněných košilkách se dá mimo jiné i krásně spát, a dají se  nosit třeba na výlety jen tak ke kraťasům. Jsou úžasně vzdušné, a len, jak jsem se dočetla, poskytuje i přirozenou ochranu proti UV záření, více než bavlna. Kamaše zase kluci v zimě využijí jako podvlíkačky.
Měšce jsou super nejen na hotovost ve zlatě, ale taky skleněné kuličky, nebo na bylinky. (Po návratu z Telče jsem zjistila, že Majda ho stihla naplnit celý nasbíranou mateřídouškou....a já si říkala, čím ten kufr voní.....)...
Kožené opasky a dřevěné meče jsou ze zásob naší "hastrošárnové" bedny.


První test rytířské zbroje a výstroje proběhl v Telči. Během folkovek se tam lecjaký ulítlý oděv ztratí.... stejně tak i věčně bosé (a dost hlučné) děti.... :o)
Vyblbli se do sytosti, a japonští turisté mají o něco zajímavější fotky z cest ....


Co dodat.
Ať žijí rytíři! ..... a kdo si hraje, zlobí míň :o)









12 komentářů:

Ajka řekl(a)...

Jani ty jsi prostě neskutečná:-))

MIAU řekl(a)...

Medaili bys zasloužila, koukám s otevřenou pusou! Vážně nemám slov, je to nádhera:) Tvé děti mají pohádkové dětství, doslova a do písmene:)

Jana Cingr řekl(a)...

:o)
Děkuju. Krásně se to čte.

No k té pohádce..... před včerejškem by to asi byl spíš thriller, když můj hysterycký řev bylo slyšet až ke kapličce. Nemají to se mnou lehký.:o)

vexa řekl(a)...

Nemám slov. Fantazie!

MIAU řekl(a)...

Ty a řev? Tak tomu nějak nevěřím, vždycky tu tvou dokumentaci prázdninových hrátek sleduju s úžasem a říkam si: "Tyjo, takovou pohodičku chcu taký:D!!!":-)

Michaela řekl(a)...

Ahoj Jani, opet jsem na prijmu tak to musim jit k tobe zkouknout a jak jinak ... pet zasnu a zamyslim se nad svym siti. Tobe to jde bajecne a same krasne kousky kouzlis.
Rada jsem te poznala. Misa z kopcu

P. řekl(a)...

Janičko, v příštím životě se chci narodit jako tvé dítě!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenka řekl(a)...

Paní Kročová -VY JSTE NESKUTEČNÁ!!!!
A já tež scu být Tvoje děcko...sím...Fakt jsem hodná! :o)

Katerina řekl(a)...

Jani, koukam na to s otevrenou pusou. Nadhera a klobou dolu! Detem nezbyva nez zavidet maminku. Hezky den, Katerina

Renata řekl(a)...

ty jsi skvělá !!!
naprosto dokonalé oblečky ♥

Janusa řekl(a)...

Jani, zdravím a chválím...jak jinak u Tebe ;-) Krásně jsi dětičky vyparádila, zrovna jsem na Tebe myslela, když jsem byla u našich, jestli zase vyrazíte do Telče... vědět, že tam budou lumpačit takové krásné středověké dětičky, tak bych přijela na čumendu ;-). Měj se hezky, pa, Jana

Zuzana řekl(a)...

Zase se ti něco povedlo! Dětem to moc sluší, za půl roku v únoru ani nebudeš muset šít nové kostýmy na karneval:-) A potvrzuji, len se nosí výborně, už několik let nosím celé léto lněné kalhoty, sukně a občas jedny šaty. Ještě, že je teď móda nosit věci i zmačkané... (protože len se pro změnu dost špatně žehlí úplně do rovna).