středa 11. července 2012

Hodový


Občas narazím na svoje šicí výtvory z dřívějška. Po záchvěvu děsu, co jsem dříve taky šila a byla na to pyšná, se utěšuju myšlenkou, jak jsem od té doby pokročila a zlepšila se.
Jedním z takových ukazatelů jsou kroje našich děcek. (takže, až za deset let budu šít ty "dospělácké" pro teenagery, půjde to doufám levou zadní :o)

Hody (pro vás z Čech a odjinud - jedná se o celodědinovou párty na oslavu patronů vesnice - kroje, víno, koláče, cukroví, tradice a veselice) se u nás konají na začátku prázdnin - na svátek sv. Petra a Pavla, takže chystáni krojů padá do pro mne nejhektičtější období v roce. Ale ta radost okrojovaných Kročat za to fakt stojí.

Už máme doma od ženské i mužské varianty dvě velikosti - jak děti rostou. Výhodou našich místních krojů (tzv. selských) je jejich jednoduchost na ušití. U chlapů se například nosí klasická konfekční košile a černé kalhoty - holt to vycházelo z běžného oblečení sedláků.... Předci - díky za to! :o)
Takže klukům jsem šila jen zástěry a vesty mají od paní švadleny..(na ty jsem si tehdy ještě netroufla, dnes už si říkám, že "bych to dala").
Mariánčiny kroječky jsou celé moje práce k romě rukávců (to je ta bílá halena s naškrobenými rukávy) ve větší velikosti. - Na menší velikost jsem použila střih na halenečku s balónkovými rukávky z Burdy a ty větší jsou rukávce, které kdysi před půl stoletím dala ušít moje babička, takže je nosila moje mamka a její sestry, já a sestřenice a Mariánka je už třetí generací....

Nejdřív průřez časem od roku 2008 do loňského 2011 - to byla strašná zima a pod kroje jsme museli navléct pár vrstev navíc, ale stejně si hody v krojích Kročata ujít nenechaly.

Detaily ženského kroje:

A z letoška, kdy bylo zase pro změnu šílené vedro....


.....takže Toník večer při návratu domů vypadal jako někteří z dospělých hodně ovíněných stárků...

Večer všichni usínali notně ucapkaní, ale naprosto spokojení - tak jako každé hody. :o)
Tradicím a živému folklóru HIP HIP HURÁ!





4 komentáře:

Michaela řekl(a)...

Jani, je to krasa. Tonik si to jakse patri uzil :o) A mamko, Marijance ta sukne leze nejak nahoru kazdym rokem vys :o) Vsak ja vim. Jsi sikulka a stale prekvapujes. Hezky den Misa z kopcu

Lenka řekl(a)...

Čím ty děcka zalíváte?:o)))
Já vím, rostou jako z vody...A moc jim to sluší! Někdy je to až škoda. Taky do dneška vzpomínám na některé šišlavé prupovídky :o))
Hody musejí být báječná záležitost..
Já ještě na hodech nebyla nikdy, ale moc ráda koukám v sobotu ráno na Náš venkov a Folkloriku. To je mi někdy až do breku, jak jsou lidičci ještě pořád na některých dědinách krásně pospolu...Ať vám to krásné vydrží co nejdéle!

Deby and Jack řekl(a)...

Janinko, Marijánka tak hrooozně vyrostla, to už je skorem ženská, to je hrůza, jak to letí... a jak se Ty máš, co je u Vás nového?

Jana Cingr řekl(a)...

Míšo, Leni,Terezko, ahoooj! :o)
Teri, noc moc nového - pořád hlučno, pořád binec, pořád v pokusu.... :oD