středa 11. ledna 2012

Karetník - tutorial

Mám ráda malé peněženky. Proto takové i nosím. Pak ale řeším kam s kartama. Teda platební mám jen jednu, ta se do minipeněženky vejde, ale ty další..... Jenom třeba kartiček od zdravotní pojišťovny mám 4 kousky (David si tu svoji nosí naštěstí sám). K tomu karta do knihovny, karty na plavečák, rodinný pas, makro kartu, řidičák a jako správný sběratel syslič - ještě štosík nejrůznějších kartiček do obchodů a jiných institucí.

Tož a kam s nima?

Jako expert se specializací "šitý obal na cokoli" jsem si spíchla "něco na karty" samodomo. A věrna tradici přidat k názvu oblíbenou příponu "ník" je to teda karetník - nebo třeba dokladovka když nechcete "níkat" :o)
A protože jsem tentokrát šila bez Toníčka (babičko, díky za hlídání ♥), je k tomu i fotonávod.

Konec řečí, fotky sem:

Pokud budete chtít dělat stejný rozměr jako já, budete potřebovat 2 obdélníčky látky na klopy (kapsičky) 14x19 cm; díl na vnějšek (může být třeba sešitý i z více kousků) a díl na vnitřek  (u mne tyrkysový) oba 14x21 cm; kousek nějaké tenší výztuhy (tenký vatelín, termolín, kousek filcu, fleecu......) pro pohodlí při šití střihněte o kousek větší než je rozměr hlavních dílů, majitelky zlatých rukou mohou šmiknout přímo na míru. Ještě budete potřebovat gumičku (raději užší) alespoň 15 cm dlouhou. No a pokud chcete karetník vyšperkovat, pohledejte látky na aplikace, knoflíček, nášivku, cedulku s logem..... cokoli.

Díly na klopy přežehlete na polovinu (vzniknou obdélníky 9,5x14 cm), položte na vnitřní díl podložený výztuhou (fotka napoví) a přišijte kolem dokola vnitřního dílu při krajíčku. Jeden z nich prošijte i v prostředku - tak aby vznikly dvě malinké kapsičky. Na fotce je to špatně vidět - tímto se omlouvám celkově za kvalitu fotek :o( prošitá je u mne klopa napravo. (Nebudete-li používat na občanku a kartičky větších rozměrů, můžete prošít obě poloviny.

Teď přišijte gumičku na jednom i druhém konci opět při krajíčku zrovna obšitého obdélníku cca 3 cm od kratšího okraje - jako na fotce. Nijak nenapínejte, prostě jen přiložte a přichyťte pár stehy.
Teď přijde na řadu hlavní horní díl - naparádit aplikací, cedulkou, vyšít kontakt pro případ ztráty.....jak je libo.... (knoflík a jiné vystupující ozdoby ovšem přišívejte až po dokončení). Přiložte lícem k líci na už připravený sendvič z vnitřního dílu, klop, gumičky a výztuhy. Položte tak, aby gumička byla na polovině, která bude přední stranou karetníku ( po zavření ji totiž přetáhnete přes zadní půlku  -  na přední straně by vám po zavření hyzdila aplikaci). Prošijte kolem dokola 0,5 cm od okraje a nezapomeňte nechat malý otvor na protočení.


Odstřihněte přečnívající výztuhu a rožky.


Protočte lícem ven, vytlačte rožky, srovnejte, zažehlete, zašijte otvor matracovým stehem.
Pokud chcete přišívat ozdobný knoflíček, teď je ten pravý čas. Ten můj jsem dostala od Lidušky Veverkové, majitelky zlatých rukou, která je i tvůrkyní oné sladké cedulky s logem.




Naplňte a šup s ním do kabelky :o)

Stejný postup můžete použít na karetník jakéhokoli rozměru.

Neošiďte mne o fotky :o)
j ♥

10 komentářů:

lila řekl(a)...

Ženobožia ako to Ty robíš? To si ušijem, mám tiež slušnú zbierku kartičiek. Dík za nápad a návod.

MIAU řekl(a)...

Wáu, to je parádní:-)
(a dokladům se taky "níkat" dá - dokladovník:-)

Mimoska řekl(a)...

Jaňule Ty jsi nezmar;o))). Ty snad s tím šicím strojem i spíš:-D. Každopádně opět božííí čmanění.

Jahůdka řekl(a)...

Jani, ten je fakt úžasný:-) Super nápad:-)

vexa řekl(a)...

No já si ho snad ušiju, když jsi to tak hezky popsala :-) Díky!

.sovička. řekl(a)...

Jé Jani, ten je super! Spíchnu ho mužovi. Loni jsem mu k Vánocům na přání ušila taky pouzdro na doklady, ale hned ho reklamoval - moc kapsiček, zapínání na magnet - prý skoro peněženka, což neni zrovna žádoucí, mít dvě že? ;) Tohle je super! Tenhle "ník" se mu bude zamlouvat!

Janusa řekl(a)...

Jani, opět šikovný nápad ;-)

zuska7 řekl(a)...

Jani, máš výborné nápady a si skvelá, že sa s nimi delíš aj s inými. A ako to vieš všetko pekne vtipne opísať, popísať :-) Rada k tebe nakúkam. Tento dokladovník je niečo tak jednoducho perfektné, dúfam, že sa mi ho podarí ušiť pre seba, práve niečo také potrebujem. Ďakujem.

Amelie řekl(a)...

úúžasný nápad

Baru řekl(a)...

Janičko Ty si úžasná!!!! Přesně tohle určitě potřebuju ;o) Díky za supernávod ;o)